Uncategorized

Hur förändras efterfrågan på tjänster i kristider?

Tjänster som andel av världsekonomin har ökat väldigt mycket under de senaste årtiondena. Det har känts som om världsekonomin helt och hållet har handlat om att tjänstesamhället ska ta över världen. Men det har alltid funnits två sorters tjänster, en typ av tjänster där man gör något med händerna för att hjälpa en person och en annan typ där man tänker ut något som någon annan sedan får göra.

Dessa båda typer av tjänster har båda vuxit väldigt snabbt och har båda varit föremål för företag som jämför tjänster, mer om det här https://www.expressen.se/motor/pressreleases/2019/11/30/foretag-som-jamfor-tjanster-vaxer-snabbt.

Det som händer nu på våren 2020 är att världen går igenom en kris som är relaterad till ett virus som smittar genom att man kommer nära andra personer. Detta har haft en förödande verkan på den delen av tjänstesektorn som jobbar med fysiska tjänster, som restaurang, resor, frisörer, barer med flera. Den andra delen av tjänstesektorn, den som bygger på att man tänker ut lösningar, är inte ännu lika belastad av den rådande krisen. Ännu.

Kriser får oss att inse vad vi egentligen behöver

Det som är typiskt för kriser är att de tvingar oss att tänka till på vad det är vi egentligen behöver. Detta tänk tenderar att bli mer och mer handfast med tiden som förlöper sedan krisen började. Det är här risken för vissa sektorer i ekonomin kommer in. Med tiden som förlöper från det att krisen började kommer människor att förändra vanor och detta kan leda till att de aldrig kommer tillbaka som kunder till vissa branscher.

Ur krisen kommer vi med nya vanor

Om vi tänker till på vad det är vi egentligen behöver så kommer vi kanske att göra ganska fundamentala omvärderingar av hur vi lever och det kan leda till att vi kanske väljer att leva annorlunda på andra sidan krisen.