Digital marknadsföring: tre grundläggande saker
Digital marknadsföring har blivit ett modeord de senaste åren som nästa alla marknadsförare talar om. Digital marknadsföring för dig som inte vet är marknadsföringen av ett företags produkter eller tjänster digital. Alltså, via olika digitala kanaler och plattformar och inte fysisk marknadsföring som var vanligt innan datorernas och internets inträde. Här kommer tre tips grundläggande saker inom digital marknadsföring som är ett måste för alla företags marknadsföring idag.
Sökordsoptimering – för att folk ska hitta dig
En viktig del av digital marknadsföring är sökordsoptimering. Kort sagt betyder det att kunder ska hitta dig på Google när de söker på något. Exempelvis ska en kund som söker på “resor till Thailand” inte komma till en hemsida som säljer resor till Spanien utan en sida som handlar om resor till Thailand. För dig som är ansvarig för hemsidan gäller det att matcha sökord med innehåll.
En bra och övergripande guide är den som finns på Noga sökmotoroptimering som beskriver hur sökordsoptimering görs och varför det är så viktigt. Sammanfattningsvis behöver du förstå att detta är en långsiktig process som inte görs över en natt.
Sociala medier
Sociala medier faller också in under digital marknadsföring – alltså all marknadsföring som görs via tex. LinkedIn, Facebook, Instagram och Twitter. Hur marknadsföringen på sociala medier ska se ut varierar från företag till företag och vad ditt företag säljer.
Det viktigaste är emellertid att du har en närvaro och med jämna mellanrum postar inlägg och är aktiv i konversationer. Om du inte gör detta finns risken att folk uppfattar det som att ditt företag inte är aktivt längre eller inte går bra.
En bra och tydlig hemsida
En hemsida är det centrala i alla typer av digital marknadsföring. Det är den plats du vill att potentiella kunder i slutändan ska besöka. Via hemsidan kan du också genomföra olika marknadsföringskampanjer i form av landningssidor med erbjuder, inbjudan till evenemang etc.